Hirdetés
 

BusinessObjects Edge Series a kis- és középvállalatoknak II. rész

PDF
Nyomtatás

boed1001.jpgAz előző cikk folytatásaként most megismerhetitek, hogy a BusinessObjects Edge Series is komoly rétegekből, szolgáltatásokból épül fel. Nagyon sok hasonlóság mutatkozik a BusinessObjects Enterprise (nagyvállalati) rendszerhez képest. Nem is akarom tovább fokozni az izgalmat, vágjunk bele és vizsgáljuk meg ennek a - kis- és középvállalatoknak szánt - csomagnak a belső működését, felépítését.

VISSZATEKINTÉS

A BusinessObjects XI architektúra rétegei

User Interaction
Web & Application Services (Developer Services)
Platform Services
Data Services

A fenti rétegeket fogom részletesen ismertetni, hogyan épülnek fel, milyen interfészek, szolgáltatások alkotják.

USER INTERACTION TIER - bármely BI tartalomhoz kapcsolódhatnak a végfelhasználók

BusinessObjects InfoView

Ez az eszköz olyan web-es felületet biztosít a felhasználóknak, amelyen az üzleti információk rendszerezhetők és kereshetők, valamint a felhasználói profiltól és a jogosultságtól függően hozzáférhetők.

A portál felületén a felhasználók egy könyvtár vagy kategória struktúrába rendszerezve tekinthetik meg a vállalati dokumentumokat. A modul testre szabható: önálló üzleti intelligencia portál is lehet, de működhet, mint BI tartalomszolgáltató is vállalati portálok számára.

Encyclopedia

Hogy az információkat megfelelő összefüggésekben lássuk, segítségünkre van az Encyclopedia, amellyel az adatok valódi jelentését, azok kapcsolatát felfedő vállalati tudásbázis alakítható ki. Legfőbb eszközei a fogalomtár, a Business Questions és a Guided Analysis.

A fogalomtárral különböző definíciók tárolhatók a rendszerben, melyek a releváns objektumokhoz kapcsolva elérhetővé válnak minden felhasználó számára.

A Business Questions segítségével gyakran feltett üzleti kérdések definiálhatók.

Továbbá a Guided Analysis használatával a felhasználók számára áttekinthetővé válnak az egyes dokumentumok, elemzések közti összefüggések.

Discussions

A BusinessObjects InfoView integrált eszköze, amely lehetőséget nyújt a portálon megtalálható dokumentumok egyéb/további információkkal való ellátására, a tartalmak pontosítására. A dokumentumokat fórum jelleggel több felhasználó is kommentekkel láthatja el, ezáltal hatékonyabban és nagyobb biztonsággal hozhatók meg a döntések.

DEVELOPER SERVICES - a felülethez való kapcsolódás

Developer Interfaces (Fejlesztői Interfészek)

A BusinessObjects Edge Series összeállított egy erőteljes BI szolgáltatásból és egy komoly szoftverfejlesztő készletből (SDKs) áll. A végfelhasználói interfészek közül mindegyik rendelkezésre áll az SDKs-ra épülve úgy, hogy a fejlesztők hozzá tudnak férni a rendszer minden eleméhez.

Az Edge Series rendszer a BusinessObjects Enterprise Java SDK-t vagy a BusinessObjects Enterprise .NET SDK-t használja a rendszer „third-party" módban való - alkalmazás szerveren történő - futáshoz.

Az alkalmazás szerver valósítja meg az átjárót a web szerver és az Edge Series komponensek között.

Web Service SDK (web szolgáltatás)

A BusinessObjects egy olyan átfogó web szolgáltatást ajánl, amely hatékonyabban támogatja a szervezeteket.

A BusinessObjects többféle web szolgáltatást ajánl:

  • Session - az autentikációért és a felhasználói beállításokért felelős.
  • BI Platform - a kiterjedt sajátságokért felel úgy, mint az ütemezése, keresés, felhasználói és csoport adminisztráció, szerver adminisztráció, események
  • Reports Engine - Web Intelligence és Crystal Reports eszközzel elkészített dokumentumok megjelenítése HTML, PDF, Excel és XML formátumban
  • Query - ad hoc riportok készítése a szemantikus rétegre (Univerzum) építve

PLATFORM SERVICES - az alap BI rendszer

Ez a réteg felelős a BusinessObjects Enterprise XI rendszer alap folyamataiért és a működtető motorért az Edge Series esetében.

A CMC (Central Management Console) eszközzel tudják az adminisztrátorok karbantartani és felügyelni a teljes rendszert. Továbbá itt lehet szabályozni a speciális felhasználói hozzáféréseket, a dokumentumkészítés jogait és a szerverek konfigurációját egyaránt. Ez egy lényeges szempont egy decentralizált rendszer esetében, ahol különböző emberek, különböző fejlesztési igényekkel rendelkeznek.

Platform Services (felület szolgáltatás)

Az Edge Series a BI szolgáltatások teljes spektrumát tartalmazza és támogatja a Microsoft Windows, a Red Hat Linux és a Novell Suse Linux rendszereket.

A BusinessObjects Edge Series felület magába foglalja az összes komponenst és szolgáltatást egy web-alapú kommunikációs keretrendszerhez kapcsolódva. Ezeket az alábbi ábra szemlélteti.

A fenti ábra fő komponense a Management server.

Management Server

A central management server (CMS) a központi szerver a BusinessObejcts Edge Series esetében is. Mindegyik más szervert a CMS menedzseli és kontrollálja. Rendelkezik egy rendszer adatbázissal (System Repository) és egy audit adatbázissal (Audit Repository).

Az előbbi adatbázis felelős az univerzumok, objektumok és más egyéb fájlok tárolására, hogy az arra jogosult felhasználók erjék el a számukra fontos adatokat.

Az utóbbi egy a rendszert ellenőrző adatokat tartalmazó adatbázist reprezentál.

Említésre méltó még a File Repository Services és az Event Services. Hatáskörükbe tartozik a fájlok importálása és exportálása a már említett adatbázisba (System Repository), továbbá az egyes riportok ütemezésének megvalósítása.

 

Összefoglalva tehát, megismerhettük a BusinessObjects Edge Series belső felépítését és betekintést kaphattunk a különböző rétegek és szolgáltatások működésében is.

Ferencz Gergő - A szerző értékesítési menedzser, BusinessObjects területen. 2006 óta foglalkozik a BusinessObjects Üzleti Intelligencia rendszerrel. Az üzletfejlesztés mellett szakterületei: BusinessObjects oktatás, tanácsadás.

További cikkek a szerzőtől


Nincs hozzászólása.
A téma megvitatása a fórumon. (0 hozzászólás)