Hirdetés
 

BusinessObjects Central Management Console

PDF
Nyomtatás

A Business Objects nagy hangsúlyt fektetett a jogosultságok kezelésére, éppen ezért egy nagyon szofisztikált eszközt fejlesztett ki.
Az adminisztrációs eszköz segítségével maximálisan rugalmasan kezelhető az információk elérése. Minden felhasználónál az informatikus külön-külön is korlátozhatja a hozzáférést a riportokhoz, az univerzumokhoz vagy a menükhöz, alkalmazásokhoz. Letilthat objektumokat, valamint a táblák soraihoz való hozzáférést is korlátozhatja a bizalmas információk megvédése érdekében.

Az informatikusok számára egy webes felületet kínál a biztonsági beállítások kezeléséhez. A biztonsági modell gondoskodik a felhasználói profil örököltetésről, ami lehetővé teszi az informatikusok számára a jogosultságok egyszerű és gyors hozzárendelését a felhasználókhoz vagy felhasználói csoportokhoz.

Ezen a felületen vehetünk fel új felhasználókat illetve felhasználói csoportokat alakíthatunk ki. A BI Portal-ban (korábbi cikkem) megjelenő mappa és kategória struktúrák létrehozása és azokhoz való hozzáférések beállítása is itt történik.

Szintén ezen a felületen adhatunk meg különböző eseményeket, amelyeket a riportok ütemezésénel használhatunk fel, továbbá a BusinessObjects Enterprise rendszer működéséhez szükséges virtuális szervereket is ezzel az eszközzel menedzselhetjük.

A belépéshez a Start menü, BusinessObjects XI Release 2 mappában lévő BusinessObjects Enterprise Java Administration Launchpad-ra kattintva elindul a beállított böngésző és ott ki tudjuk választani a Central Management Console-t. 

1. ábra: Belépés a CMC-be

A belépéskor természetesen meg kell adnunk a felhasználónevet és jelszót, illetve az authentikáció típusát. Ez utóbbi 4 féle lehet (Enterprise, LDAP, Windows AD vagy Windows NT). 

2. ábra: Bejelentkezés a CMC-be

Ezek közül a legpraktikusabb a Windows AD, ami a felhasználók bejelentkezését könnyíti meg, hiszen ugyanazt a felhasználó nevet és jelszót kell használnia, mint a MS Windows OS-ba való bejelentkezés esetében.

A belépés után a főmenü jelenik meg, ahol kiválaszthatjuk, hogy mely beállításokon akarunk változtatni, esetleg új funkciókat megadni. 

3. ábra: Central Management Console főmenü

 Felhasználók és Felhasználói csoportok

Kezdjük a felhasználók (Users) és felhasználói csoportok (Groups) kialakításával. A felhasználók esetében alapértelmezésben két felhasználó van megadva. Az egyik az Administrator a másik a Guest. Ezeken a felhasználókon alkalmazhatjuk az alapvető műveleteket (jogok kiosztása, általános tulajdonságok, hozzáadás csoportokhoz), azonban nem lehet törölni azokat.


4. ábra: Alapértelmezett felhasználók

Az alapértelmezett felhasználók az Administrators és az Everyone csoportokba vannak besorolva. Az utóbbi csoportba a BusinessObjects Enterprise rendszer minden egyes felhasználója beletartozik, míg az Administrators csoportba sorolt felhasználók adminisztrátori jogokkal bírnak, így az Administrator felhasználó ebbe a csoportba is beletartozik. Alapértelmezettként be vannak állítva jogok ezekre a csoportokra.

A felhasználók és a felhasználói csoportok köre tetszőlegesen bővíthető, az adott szervezetben lévő BusinessObjects-et használók számának megfelelően.

Mappák (Folders) és Kategóriák (Categories)

A BI Portal-ban a felhasználók ebben a kétféle struktúrában szervezhetik az objektumokat. Mindkét struktúra tovább bontható Saját (Folders >> Users Folders és Personal Categories) és Publikus (Folders és Categories) almappákra és alkategóriákra. 

5. ábra: Mappák jogainak beállítása

A fenti képen látható, hogy a BusinessObjects Enterprise rendszerben jelenleg hány mappa található, illetve ha ráklikkelünk valamelyikre, utána a tartalmát jelenítjük meg, továbbá a jogokat oszthatjuk ki a mappára és a benne lévő objektumokra egyaránt.

Szerverek (Servers)

A BusinessObjects rendszer működéséhez szükséges virtuális szervereket tudjuk menedzselni. Továbbá a következő műveleteket végezhetjük el az egyes szervereken:

  • jogok megadása,
  • elindítás,
  • leállítás,
  • újraindítás,
  • törlés,
  • nem engedélyezés
  • engedélyezés
5. ábra: Virtuális szerverek listája

 Univerzumok és Kapcsolataik (Universes & Universe Connections)

A Business Objects egyik kulcsfontosságú alapfogalma a 'szemantikus réteg' (Semantic layer) technológia, amely a végfelhasználók számára lehetővé teszi akár a legkomplexebb riportok elkészítését is anélkül, hogy SQL utasításokat kellene kódolniuk vagy tisztában kellene lenniük az adatbázis szerkezetével, a tábla- és oszlopnevekkel. A felhasználók a számukra ismerős üzleti fogalmak használatával állítják elő a riportokat. A szemantikus réteget reprezentáló komponens neve 'Univerzum' (Universe).

Minden univerzumhoz tartozik egy ún. Connection, amely konkrétan definiálja az Univerzum, illetve azon keresztül a riport adatforrásául szolgáló adatbázist. Az univerzumokra és Connection-ökre külön meg kell határozni, hogy mely felhasználó, azokat milyen módon érheti el.
A rendszerben az univerzumok külön menüben az ún. Universes főmenüben találhatók meg. A Connection objektumok szintén külön menüben, a Universe Connections főmenüből érhetők el.

6. ábra: Univerzumok listája

Események (Events)

Lényeges szempont az események létrehozása különösen akkor, ha nagy számú riportok állnak a rendelkezésre egy szervezeten belül. Az esemény nevének és némi leírás (mit tartalmaz az adott esemény) megadása után a jogokat kell beállítanunk, hogy ki, melyik eseményhez férhet hozzá.
Az így létrehozott eseményeket a riportok ütemezésénél használhatjuk fel, amit elvégezhetünk a Central Management Console segítségével, teljesen automatikusan, vagy a felhasználók – amennyiben van hozzá jogosultságuk – saját maguk is ütemezhetik az egyes riportokat és hozzárendelhetnek eseményeket.

Egyéb beállítások

A fenti lehetőségeken túl szintén ezen a felületen kell megadnunk a licenc kulcsokat, amely meghatározza, hogy hány felhasználó jogosult a rendszer használatára. Továbbá az authentikáció típusainak részleteit is itt állíthatjuk be, valamint egyéb beállításokat végezhetünk, ha például BusinessObjects rendszerünket nem csak egy, hanem több szerveren is üzemeltetjük és azokat összekapcsoljuk egymással.

Ezen funkciók megfelelő beállításával szervezetre szabottan vezérelhetjük a BusinessObjects Enterprise rendszert és egy jól kialakított, rugalmas környezetet kapunk, ahol minden felhasználó csak azt fogja látni, amihez joga van.

Tudásmorzsák következő cikkében a BusinessObjects Web Intelligence riportáló eszköz legfontosabb funkcióit fogom részletesen bemutatni.

Ferencz Gergő - A szerző értékesítési menedzser, BusinessObjects területen. 2006 óta foglalkozik a BusinessObjects Üzleti Intelligencia rendszerrel. Az üzletfejlesztés mellett szakterületei: BusinessObjects oktatás, tanácsadás.

További cikkek a szerzőtől


Nincs hozzászólása.
A téma megvitatása a fórumon. (0 hozzászólás)