Hirdetés
 

Az SAP SRM rendszere

PDF
Nyomtatás

Az SRM racionalizálja és automatizálja a beszerzési folyamatot, több köztes lépcsõt kiiktatva közvetlenebbé teszi a kapcsolatot a megrendelő és a szállító között, amivel jelentõs idõt és pénzt spórol a vállalatoknak. Profiltól függetlenül, minden nagyobb méretû cégnél alkalmazható (az SAP is ezt használja beszerzéseire).

Az SRM komponensei:

 

Stratégiai beszerzés és beszerzési forrás-meghatározás

  • Szállítási stratégiafejlesztés (Supply Strategy Development): Szállítási stratégiák fejlesztése a keresletösszesítésre, portfolióelemzésre, kategóriakezelésre és a beszerzéskontrollingra.
  • Kiadáselemzés (Spend Analysis): Átláthatóvá teszi a beszerzést, rámutat a költségmegtakarítási lehetõségekre.
  • Szállítók kiválasztása (Supplier Selection): Minimalizálja a beszerzési kockázatot, javítja az ellátásalapú nyomon követést.
  • Szerzõdésadminisztráció (Contract Management): Rámutat a kisebb volumenû beszerzésekre, amelyeket a stratégiai beszerzõ újratárgyalva kedvezõbb feltételekkel globális szerzõdésekkel fog össze.
  • Katalógusadminisztráció (Catalog Management): A központi e-katalógusba fel lehet tölteni az összes beszerezhetõ terméket, amik közül az igénylõ képek és leírás segítségével választhat.

Mûködési beszerzés

  • Önkiszolgáló beszerzés (Self-Service Procurement): Az alkalmazottaknak közvetlen lehetõséget ad internetes felületen keresztüli beszerzésre.
  • Szolgáltatásbeszerzés (Service Procurement): Szolgáltatások beszerzésének optimalizálása.
  • Tervalapú beszerzés (Plan-Diven Procurement): A termelés-tervezõ rendszerekbõl jövõ igények automatikus feldolgozása

Szállítói együttmûködés

  • Szállítói regisztráció (Supplier registration): Biztosítja az elérést a szállítóvezérelt üzleti információkhoz a beszerzõnek a jobb beszerzési forrás-meghatározás döntések meghozatala érdekében.
  • Együttmûködés a dizájn területén (Design Collaboration): A kereskedelmi partnerek alkalmazottainak a termék- és projektinformációinak kicserélése.
  • Megrendelési együttmûködés (Order Collaboration): Elérést biztosít a szállítóknak a belsõ rendelésmenedzsment rendszerekhez.
  • Kollaboratív feltöltés (Collaborative Replenishment): lehetõvé teszi a szállítóknak az ügyfél oldali árukészlet-adatok elérését.

Az SRM legszéleskörûbben használt alkalmazása az önkiszolgáló beszerzés.

 

 

Az önkiszolgáló beszerzés lehetõvé teszi egy adott vállalat összes alkalmazottja számára termékek és szolgáltatások beszerzését, evvel óriási adminisztrációs terhet levéve az operatív beszerzõk válláról.
Felhasználók széles körét figyelembe véve a fejlesztésénél nagy hangsúly fektettek az a könnyû kezelhetõségre. Az SRM használatához elég egy internetes böngészõ, így az alkalmazottakat nem kell kiképezni a nagyobb felkészültséget igénylõ SAP GUI használatára. Az alkalmazott –akár csak egy internetes áruházban- katalógusokból választhatja ki a termékeket és adhatja a bevásárlókosárhoz.

 

 

A megrendelt termékek értékétõl függõen tetszõlegesen többlépcsõs engedélyezési folyamat állítható be. A menedzser engedélyezése után bevásárlókosárból létrejön a megrendelés, ami XML-en keresztül, e-mailen vagy papíralapon továbbítódik a szállítónak. A szállítói teljesítést követõen a rendszerben rögzítése kerül az árubeérkeztetés és a számlabeérkeztetés. Az alkalmazott a bevásárlókosár státuszán keresztül mindvégig nyomon követheti az megrendelése állapotát.

 

 

A vállalatok az SRM rendszer ERP backenddel való integritásának mélységének függvényében négyféle szcenárió közül választhatják ki a nekik legmegfelelõbbet. A kompatibilitás jegyében nem elõfeltétel az SAP ERP (R/3) használata, de SAP ERP rendszerrel lehet igazán kihasználni a lehetõségeinek teljes palettát. Önkiszolgáló beszerzés esetén egy átlagos SRM rendszer a következõképpen épül fel:

 

További információk a help.sap.com oldalon.


Nincs hozzászólása.
A téma megvitatása a fórumon. (0 hozzászólás)