Hirdetés
 

Az SAP karbantartás modulja 6. rész – Rendszerkiválasztás és integráció

PDF
Nyomtatás
sappm601.jpgA PM modul bemutatásának utolsó cikkéhez érkeztünk. Az eddigiekben megnéztük a karbantartási rendszerek elméletét, majd egy képzeletbeli vállalkozás példáján konkrétan végigmentünk az SAP PM funkcionalitásain.

Ebben a záró cikkemben olyan témákat érintek, amiket a cikkek írása közben kérdésként kaptam, úgymint: a karbantartási rendszer kiválasztása, bevezetése, integrálása.

Tulajdonképpen ez a cikk az eddigiek összefoglalása és egy kicsit ismétlése, valamint némelyik területen érint általános elveket is.

Melyik rendszert válasszuk?

Az első kérdés, ami rögtön felvetődik egy vállalatnál, ahol a karbantartás informatikai támogatása felmerül: melyiket a sok közül? Tény, hogy míg régebben a karbantartás, mint folyamat mérhetősége is kérdőjeles dolog volt, ebben ma már senki nem kételkedik. Szoftverházak sora készít karbantartási szoftvereket.

A kérdés inkább az, hogy a piacon lévő rendszerek közül melyik mit tud adni a vállalat eredményes karbantartás támogatásához. Nem is olyan régen egy másik karbantartási rendszert gyártó cég egyik vezetőjével folytattunk egy igen érdekes beszélgetést, ahol mi magunk is majd egy órán átelemeztük ezt a kérdést.

Nézzük tehát az elveket, amelyeket célszerű figyelembe vennünk. Mit is várunk egy karbantartási szoftvertől?

Objektumszintű adatbázis

Természetesen az elsődleges feladat, hogy a kiválasztott rendszer a karbantartás műszaki folyamataihoz támogatást nyújtson. Az alapelvárás az, hogy a műszaki objektumaink nyilvántartását és egyedi életút követését lehetővé tegye. Elvárjuk továbbá, hogy az eszközök dokumentációja (tervrajzok, kezelési-karbantartási utasítások, stb.) csatolhatóak legyenek.

Jól jöhet ezen felül, ha a berendezésünk javításához szükséges komponensek meghatározására lehetőség van.

Számviteli feladatok

A műszaki beállítottság melletti elfogultságunk mellett rögtön ki kell jelentenünk: a vállalati működési folyamatok jellemzése és a hatékonyság pénzbeli kifejezése a számvitelre és a kontrollingra épül. Az elemzési rendszerhez ugyanis mérőpontokat kell meghatároznunk, amelyekhez tervszámokat rendelünk, és ennek tényadatait folyamatosan elemezzük.

Hatékony terv/tény elemzést és vezetői szintű döntést pedig csak úgy tudunk végezni, hogy a karbantartás folyamatait a műszaki szempontok mellett gazdasági szemszögből is nyomon követjük.

Követnünk kell továbbá a karbantartási költségeket, valamint jogos elvárás a részünkről, hogy a költségelszámolás lehetőleg integráltan és automatizáltan történjen meg.

Vállalati erőforrások követése

Vállalatunk többfajta erőforrással rendelkezik. Amennyiben karbantartási szoftver használata mellett döntünk, célszerű olyat választani, amely megoldást ad az erőforrások hatékony szervezésére. Milyen erőforrás szervezést célszerű alkalmaznunk?

• A belső teljesítmények kapacitástervezését (saját karbantartási munkahelyek)
• A külső teljesítmények szervezését (külső szolgáltatások)
• A karbantartási anyagok rendelkezésre állásának biztosítását

Karbantartási munkaszervezés

Jogosan várjuk el továbbá egy karbantartási rendszertől, hogy a berendezéseink vizsgálatához és a szükséges karbantartáshoz hatékony eszköztárat nyújt. Támogatnia kell az eszközszintű hibabejelentés kezelést, a tényleges karbantartási munkák teljes körű levezénylését, a terv/tény mutatószámok követését.

Engedélyezési rendszer

Összetettebb, nem független láncolatú rendszerekben igény van arra, hogy az egyes berendezések vagy folyamatok karbantartási munkák végzéséhez szükséges leállítását, kiszakaszolását meghatározott forgatókönyv és meghatározott engedélyek szerint hajtsuk végre. (Erőművek, villamos ellátó rendszerek, stb.) Egy karbantartási szoftver nagyszerű eszköz arra, hogy ennek a folyamatnak a követését támogassa.

Ciklikus munkák

Bizonyos berendezéseinken idő vagy teljesítményalapon (TMK) karbantartást kell végeznünk. Hasznos funkcionalitás, ha a szoftverük ehhez támogatást ad.

Üzleti folyamatok automatizálása

Felgyorsult világunkban a vállalat egyes folyamataiban az ügyvitel egyes pontjain lehetnek olyan pontok, amelyek szűk keresztmetszetei a hatékony és gyors feldolgozásnak. Ezeket az eszközöket workflow-rendszereknek nevezik, és hasznos segítői a tipizálható munkafolyamatok automatizálásának.

Melyiket tehát?

sappm602.jpgMegnéztem más gyártók karbantartási rendszereit is, és meg kell, hogy mondjam, remek munkát végeztek és nagyszerűek a termékeik.
Ugyanakkor ahol SAP rendszer van, ott az integráció a PM bevezetése esetében helyből megoldott, más rendszer választása esetében viszont illeszteni kell azt. Ez azonban nem kis feladat. Azt jelenti ugyanis, hogy az illesztéshez kell egy külső rendszeri tanácsadó és egy fejlesztő, SAP oldalról pedig úgyszintén egy tanácsadó-fejlesztő páros. Ez pedig, minél több az igény, annál több költséget jelent. (Márpedig igény lesz bőven, hiszen a jól működő rendszerhez nagyfokú integráció kell.)

Jelentős érv továbbá a PM mellett, hogy a működése nem „fekete doboz", hiszen a modulok ABAP nyelvűek, így a vállalati bővítési igények helye könnyen megkereshető és a fejlesztés egyszerűen beleilleszthető. Erre egyébként az SAP a felhasználói bővítéskezeléssel eszköztárat is ad.
SAP rendszer esetén tehát csak azt tudom mondani: minden út a PM-hez vezet.

A kiválasztott rendszer bevezetése

A fenti elveket, valamint a vállalatunk igényét figyelembe véve letesszük a voksunkat valamelyik rendszer mellett. Nyilvánvaló, hogy a megfogalmazott integráció akkor érhető el, ha van mihez illeszteni, tehát már van egy működő vállalatirányítási rendszerünk. Ez igaz SAP esetén is, tehát a számviteli és az anyaggazdálkodási modulnak már működnie kell. Ezért szokták azt mondani a PM és PP modulokra (karbantartás és gyártás), hogy második körös modulok.

Egy jól működő karbantartási rendszer kialakítása-integrálása egy hosszú hónapokig tartó projektmunka. Talán már hallották azt a mondást, hogy: „Ami fájdalmat kikerülünk a gyakorlótéren, többszörösen fog fájni a csatamezőn". Ez a bevezetésre is igaz. A nem kellően megtervezett és gyorsan, spórolósan levezényelt bevezetés később nagyon fog fájni (forintosítva is). A jól kialakított rendszer viszont éles indulás után már néhány hónappal hozza az eredményeket.

Záró gondolatok

sappm603.jpgEbben a kicsit hosszúra nyúlt sorozatban az SAP PM, vagyis karbantartási modulját mutattam meg azoknak, akik cikkről-cikkre követtek. Amennyiben egy olvasó is azt mondta, hogy valamit adott neki ez a kis bemutató, akkor már megérte az írás.

Akinek kérdése-kérése volna az olvasottakkal, vagy SAP-os fejlesztéssel kapcsolatban, esetleg segítségre van szüksége, nyugodtan keressen meg itt a tudásmorzsán egy üzenettel.

Köszönöm, hogy velem tartottak!

A szerző üzemi területről technikusként indult, majd tanulmányai közben 2000-től energia-elszámolási, termelésirányítási és mérésadatgyűjtő rendszerekkel foglalkozott. Az SAP MM modullal 2004-ben került kapcsolatba, majd 2005 őszétől két éven át három PM bevezetési projektben tanulta a karbantartási modul bevezetését. A PM mellett ABAP fejlesztéseket is végez.

További cikkek a szerzőtől


Nincs hozzászólása.
A téma megvitatása a fórumon. (0 hozzászólás)