Megnézhetjük-e magunkat az „ártükörben”?

Nyomtatás
Írta: Máriás Krisztina – 2008. November 17. ( Cikkek - ERP )

artuk01.jpgA görög mitológiában szerepel egy nimfa, aki szerelmes lett a saját tükörképébe; majd a beteljesületlen szerelembe belehalt. Hogy ne essünk Nárcisszusz hibájába, ne nézegessük magunkat az ártükörben, hanem könnyítsük meg vele SAP-os életünket! Ígérem, ma nem fogtok unatkozni! Lesz itt virágkarnevál, holland repülőút, megvesztegetés és jó kis magyarosch lehúzás!

A görög mitológiában szerepel egy nimfa, aki beleszeretett a saját tükörképébe; majd a beteljesületlen szerelembe belehalt. Hogy ne essünk Nárcisszusz hibájába, ne nézegessük magunkat az ártükörben, hanem könnyítsük meg vele SAP-os életünket!

Tegyük fel, hogy a debreceni virágkarneválon virág-kocsit indítunk, amihez 1000 db nárciszt kell beszereznünk. Beszerzési forrásként szóba került a Balmazújvárosi Állami Virágkertészet; a holland Flower-Power Co.; és a szerb Crni Cvjeti.

Szeretnénk jó üzletet csinálni, jól meg kell fontolnunk mindent, sok tényező befolyásolhatja az összeget, amit majd ki kell adnunk:

Hogyan kezdjünk a munkának?
Először is, küldjünk mindhárom potenciális beszállítónak Árajánlatkérést!

A folyamat lépései:

  1. Egyszeri beszállító(k) létrehozása
  2. Ajánlatkérési dokumentáció
  3. Ajánlatkérés elküldése a beszállítóknak
  4. Beérkezett ajánlatok rögzítése
  5. Árak összehasonlítása, a legjobb beszállító kiválasztása
  6. Nem nyertes beszállítók értesítése
  7. PO megküldése a nyertesnek, az ajánlatkérési dokumentáció felhasználásával

1. Egyszeri beszállító létrehozása

A balmazújvárosi kertészettel már volt üzleti kapcsolatunk, szerepel az adatbázisunkban (szállítótörzs). A Flower Power és a Crni Cvjeti nem.
Az egyszeri beszállító nem úgy egyszeri, mint az anekdoták egyszeri embere - az átlagos, a lúzer, a tapasztalatlan! Hanem az a jövőbeni potenciális beszállítónk, akit még nem hoztunk létre a rendszerben, nem szerepel a szállítótörzsben.
Viszont árajánlatot már kérnénk tőle! Ezért valamilyen módon rögzítenünk kell az ő létezését. Erre találták ki az Egyszeri-szállító számlacsoportot. (Rémlik valami a számlacsoportról? Nem? Olvasd el a Törzsadatok és adatbázistáblák a beszerzésben - szállítótörzs című cikket, ami 2008. április 11-én lett publikálva.) A 'rendes' és az egyszeri beszállító között az a különbség, hogy ennek nem töltjük fel az összes adatát, hogy ne végezzünk felesleges adminisztrációt. Ha rendszeres beszállítónk lesz, akkor felvesszük a 'rendes' szállítótörzsbe.
XK01-es tranzakcióval létrehozunk a holland és a szerb lehetséges beszállítókat. Fontos, hogy még a kezdőképernyőn olyan számlacsoportot válasszunk, ami az Egyszeri beszállítók gyűjtője:

artuk02.jpg

Egyelőre csak a szállító nevét és a címét rögzítjük, a banki adatokkal, adószámokkal, szállítási feltételekkel, fizetési módokkal nem foglalkozunk:

2. Ajánlatkérési dokumentáció létrehozása

Elérési útvonala:
Logisztika -> Anyaggazdálkodás -> Beszerzés -> Ajánlatkérés/ajánlat -> Ajánlatkérés -> Létrehozás vagy tranzakció: ME41
A kezdőképernyőn kitöltjük az alapadatokat:

artuk02.jpg

Enter után a képernyő a Fejadatokra ugrik. Itt két mezőt kell kitölteni, addig nem enged tovább a rendszer. Az egyik az ajánlatkérés nyelve (mivel nem adtuk meg a kezdőképernyőn), a másik a Versenytárgyalás száma. Ide írjunk be olyan azonosítót, ami alapján meg fogjuk találni - pl.: a 2009-es virágkarneváli nárciszok beszerzésének projektneve NARCIS2009.

Látható, hogy egyéb hasznos adatokat is megadhatunk itt. Például a Célérték mezőben meghatározhatjuk azt az összeget, amit rá tudunk szánni erre a beszerzésre. A Pályázati határidőnél azt a dátumot, amíg a szállítónak vissza kell jeleznie, hogy érdekli-e az üzlet.
Enter után a Tételáttekintés nézetre érkezünk. Itt határozzuk meg miből, és mennyit akarunk rendelni (opcionálisan azt is, hogy hova).

Az első tételhez beírtam Z_NARCIS anyagnevet; mivel ez már szerepelt a rendszerben, a megnevezés, a mennyiségi egység és az anyagcsoport automatikusan másolódott az anyagtörzsből.
A második tétel 2.000 db rózsa. Ennek még nincs anyagtörzse, ezért az anyagcsoportot nekem kellett megadni.
A szállítási dátumot a rendszer kitöltötte magától, a kezdőképernyőn megadott dátumot vette. Az is látszik, hogy minden tételhez beírta, még a 3. tételhez is.

Most adjuk meg, hogy mely szállítókat akarjuk versenyeztetni!
A felső menüsorban a Fej/Szállító címe pont alatt tudjuk ezt megtenni:
Adjuk meg a szerb szállító kódját. Ha szerepel a szállítótörzsben, akkor a rendszer behívja a címét; ha egyszeri beszállítóról van szó, akkor meg kell adnunk a címet.

artuk02.jpg

Ezután a rendszer még ellenőrzi a szóba jöhető nyelveket - lehet, hogy feljön egy ablak, amiben eldönthetjük, mely nyelven akarjuk létrehozni a dokumentumot. Választhatunk az utolsó ajánlatkérés nyelve, a beszállító kommunikációs nyelve, a rendszer nyelve között, vagy tetszés szerint definiálhatunk egy teljesen különbözőt.

artuk02.jpg

Mentsük el, jegyezzük meg az Ajánlatkérés számát - ez lesz a Crni Cvjeti számára kiküldendő Ajánlatkérés.
Készítsünk el még két Ajánlatkérést; egyet a Flower Power-nek, egyet a Balmazújvárosi Állami Virágkertészetnek. Arra azonban figyeljünk, hogy mindig a NARCIS2009 kódot írjuk be a Versenytárgyalás száma mezőbe, mert ez az egyetlen összekötő kapocs a három dokumentum között!

3. Értesítsük a beszállítókat!

Az ME9A tranzakcióval nyomtassuk ki mindhárom Ajánlatkérést és küldjük ki a potenciális partnereknek!
A nyomtatvány fejléce így néz ki:

artuk02.jpg


Itt válik fontossá, hogy melyik nyelvet adtuk meg az előző lépésben. A Flower Power-nek mégse küldhetünk magyar nyelvű megrendelést!

4. Ajánlatok rögzítése

Elérkezett az ajánlatadás határideje, megjött a válasz Balmazújvárosból, Szerbiából és Hollandiából. Vigyük be a rendszerbe a kapott árakat!
Egy másik tranzakciót kell használnunk; nem az Ajánlatkérésre, hanem az Ajánlatra kell kattintani!
Logisztika -> Anyaggazdálkodás -> Beszerzés -> Ajánlatkérés/ajánlat -> Ajánlat -> Karbantartás vagy tranzakció: ME47

A három ajánlatot egyenként rögzítjük a három Ajánlatkéréshez. A dokumentumszám megadása után a Tételáttekintés nézeten vagyunk, itt az alsó ikonsorban válasszuk ki a Tételkondíciók gombot artuk02.jpg és vigyük be a Crni Cvjeti árait. Ezt válaszolták:
„A nárcisz listaára 80 eurocent/db, viszont ilyen nagy tétel esetén 1% kedvezményt adunk. A fuvardíj a megrendelés 4%, a vám 6%. Tapasztalatból tudjuk, hogy gyorsabban megy a határmenti ügyintézés, ha 50 euró 'belekeveredik' az okmányok közé..." Nos, hogy vigyük ezt fel a SAP-ba? Hát így:

artuk02.jpg

A SAP ki is számította a végső, effektív árat: 92 cent/darab.

Flower Power egy nyugat európai cég, kicsit drágábban szállít, 1,1 euró a virág darabja. Mivel az egész világnak szállít, neki 1000 db nem tétel, így csak 0,5% engedményt az. Repülővel kell szállítani a vágott virágot: 40 eurót kér a légifuvarozó a ki-bepakolásért plusz a szállítmány méretétől függ a változó ár, ami egy darab virágra vetítve 20 eurócent.

artuk02.jpg

Balmazújváros is elküldte levelét... Itt találjuk szembe magunkat egy jó kis magyaros lehúzással... Mivel rengeteg megrendelésük van a virágkarnevál környékén, ezért a 350 forintos listaárra rájön 7% 'csúcsszezoni pótlék'! Ez a mi esetünkben 24.500 ft pluszt jelent! Az effektív ár 375 Ft/db lett.

artuk02.jpg

5. Árak összehasonlítása - ÁRTÜKÖR

És most végre kiderül, mi is az az ártükör; és meglátjuk-e benne magunkat!
Használjuk a ME49-es tranzakciót:

artuk02.jpg

Írjuk be a Versenytárgyalás számát: NARCIS2009 - így tudja a rendszer, hogy mely Ajánlatkérési dokumentumokat kell összehasonlítania. A piros négyzettel kiemelt opciókkal választhatjuk ki, hogy milyen árakat és költségeket kell számításba venni. A SAP számításai:

Nyert a 9-es számú ajánlattevő (szállító) - a Crni Cvjeti!

6. Visszautasítólevél a nem nyerteseknek

Az ME9A tranzakcióval megjeleníthetjük és kinyomtathatjuk azt a levelet, amivel a Flower Powert és a lehúzós magyar céget értesítjük, hogy nem ők nyertek. Az SE71-es tranzakciónál beállíthatjuk a visszautasítólevél szövegét.

7. Az Ajánlatkérési dokumentáció későbbi felhasználása

Az ajánlatkérés során berögzített információk nem vesznek el, később is fel tudjuk őket használni:

Küldjük el a PO-t (megrendelést) a Crni Cvjeti-nek!

Az ártükörben nem pillantottuk meg magunkat. A beszállítóinkat annál inkább. Használjuk ezt az alkalmazást árak összehasonlítására! Bonyolultabb árképzésű termékek (mennyiségfüggő árak, komplex szállítási módok és költségek stb.) rendelésekor nagyon hasznos!

A következő Tudásmorzsákban megnézzük, hogyan lehet élvezni a SAP-ot! Természetesen a SAPEnjoy speciális műveletekkel!

 

Máriás Krisztina - MM tanácsadó
A szerző 2002 óta dolgozik SAP-val. 2006-ban elvégezte az SAP Akadémia Procurement with MySAP ERP kurzusát. Jelenleg Szlovákiában az euróra való átállást koordinálja.

További cikkek a szerzőtől


Téma megvitatása (3 hozzászólás)
Megnézhetjük-e magunkat az „ártükörben”?
2008. December 29. hétfő, 21:09
Ebben a témában a következő cikket vitatjuk meg: Megnézhetjük-e magunkat az „ártükörben”?

Kedves Krisztina!

Köszönöm ezt a részletes cikket! Végre sikerült egy-két ködös dolgot megérteni és összerakni a teljes képet e területen. Az lenne a kérdésem, hogy létezik valahol az SAP-n belül ha nem is ennyire részletesen de a lépések folyamata egy adott modulon belül?

Nagyon hasznos volt látni, hogy mi a teljes folyamat. Mert bár a tranzakciók képét nap mint nap látom de a pontos lépéseket nem tudtam (igaz nem e területen dolgozok). Találtam egy régi ValueSAP CD-t ami ha jól tudom kapcsolódik az ASAP metodológiához. Letöltöttem a legfrissebb 2008-as ASAP-ot is átböngésztem az első két fejezetet (mert ott van a tervezés és megvalósítás lépése) hátha találok benne üzleti folyamat leírásokat és logikai folyamat diagramot de semmi.

Található valahol egy átfogó részletes üzleti folyamat modell ábra a leggyakrabban használt modulokra (FI-CO, SD, MM, PP, WM, stb.) tranzakciókkal kiegészítvev? Ha igen, hol? SAP tanfolyamon vagy a SAP Service Marketplacen elérhető formában? Esetleg máshol?

Előre is köszönöm a választ!

Üdvözlettel:

Péter
Megnézhetjük-e magunkat az „ártükörben”?
2009. Január 07. szerda, 15:52
Kedves Péter!
Örülök, hogy tetszett a cikk!

Kérdésedre válaszolva, nem ismerek olyan oldalt, dokumentumot vagy folyamatmodellt, ahol a SAP tranzakciói össze lennének foglalva...sajnos.
Egyetértek, hasznos lenne!
Az SAP tanfolyamon se folyamatábrák szerint volt az oktatás. Úgy emlékszem, hogy a folyamat egyszer csak 'összeállt' a fejünkben.

Ellenben, itt szoktam keresgélni, ha egy tranzakcióra van szükségem: http://www.easymarketplace.de/transactions.php
Bár nem az igazi, de ha már van egy kiindulási tranzakciókódom, akkor az előző/következő lépés is lehet, hogy a közelben lesz.

A másik hasznos oldal, ami a különböző modulok közötti összefüggéseket jeleníti meg táblaszinten: http://www.erpgenie.com/sap/abap/tables_mm.htm
Hátránya, hogy egy régebbi verzió táblái vannak benne; és ha egy táblanév azóta megváltozott, annak bizony utána kell nyomozni.

Bár lehet, hogy ezeket te is ismered.

Ha időközben rátalálsz a keresett dokumentumra, kérlek, hogy oszd meg velem az elérhetőségét; nagyra értékelném!

Üdvözlettel:
Krisztina
Vá: Megnézhetjük-e magunkat az „ártükörben”?
2009. Január 09. péntek, 21:54
mariaskrisztina írta::
QUOTE:
Kedves Péter!
Örülök, hogy tetszett a cikk!

Kérdésedre válaszolva, nem ismerek olyan oldalt, dokumentumot vagy folyamatmodellt, ahol a SAP tranzakciói össze lennének foglalva...sajnos.
Egyetértek, hasznos lenne!
Az SAP tanfolyamon se folyamatábrák szerint volt az oktatás. Úgy emlékszem, hogy a folyamat egyszer csak 'összeállt' a fejünkben. :)

-Ezt egy kicsit vitatnám mert lehet hogy valakinek soha nem áll össze a folyamat illetve ha visszakérdeznék a lépéseket hogy tegye sorrendbe akkor hibázna vagy kihagyna lépéseket.:side:


Ellenben, itt szoktam keresgélni, ha egy tranzakcióra van szükségem:
http://www.easymarketplace.de/transactions.php
Bár nem az igazi, de ha már van egy kiindulási tranzakciókódom, akkor az előző/következő lépés is lehet, hogy a közelben lesz.

- SE16-on keresztül a TSTCT táblát hasznosabbnak találom. Bár betűérzékeny de sokkal gyorsabban és jobb találatokat ad még csillag használatával is. Arról nem is beszélve hogy lefedi az összes tranzakciót amibe az a szó előfordul.

A másik hasznos oldal, ami a különböző modulok közötti összefüggéseket jeleníti meg táblaszinten: http://www.erpgenie.com/sap/abap/tables_mm.htm
Hátránya, hogy egy régebbi verzió táblái vannak benne; és ha egy táblanév azóta megváltozott, annak bizony utána kell nyomozni.

Bár lehet, hogy ezeket te is ismered.

- Igen. Ismerem. :)

Ha időközben rátalálsz a keresett dokumentumra, kérlek, hogy oszd meg velem az elérhetőségét; nagyra értékelném!

- Időközben megtaláltam. Régebben voltam már ezen az oldalon csak olyan rosszul szerkesztette meg a webmester hogy szerintem az emberek többsége reklámnak nézi és eszébe se jut a bal oldalon levő menüsorra kattintani. De lehet hogy csak én vagyok ennyire egyszerű.

Konkrétan a Best Practisekre gondoltam:

http://help.sap.com/ majd a SAP Best Practices , mondjuk Baseline Package ha nem ipar specifikus megoldásokra vagyunk kíváncsiak.

Utána Based on ECC6 mivel a legtöbb cégnél már ez van. Ki kell választani az országot majd a nyelvet a képernyő közepén levő listából. Ez egy új oldalra visz ami mint elmondtam nem a legjobban megszerkesztett. Baloldali menüsorból gyakorlatilag mindenre érdemes kattintani majd a jobb oldalon szintén. Rengeteg dokumentáció van. Sokunkat a Preconfigured Scenarios érdekel. Itt a folyamat ábra lépésről lépésre. Hátránya hogy nincsenek rajta még mindig a tranzakciós kódok de azt ki lehet keresni a táblából vagy a Your Master Data menüpontból és rá lehet szúrni a dokumentumra.

Az egész Best Practise csomag letölthető a Sap service marketplaceről is.

Jó böngészést!

Üdvözlettel:

Péter




Üdvözlettel:
Krisztina

A téma megvitatása a fórumon. (3 hozzászólás)