Hirdetés
 

SAP CRM új köntösben

PDF
Nyomtatás
Miért is nehéz user interfacét tervezni? Azért mert ha megkérdeznénk 10 embert mit jelent számára a „használhatóság” állítom 12 különféle választ kapnánk. Az emberek egy alkalmazásra rátekintve szinte azonnal véleményt formálnak róla. Ezért az elfogadás nagyban befolyásolja a projectek kimenetelét, miszerint a leendõ felhasználó megkedveli és használni kezdi vagy sem.

Ez a gondolat indította az SAP CRM új, az egységes vállalati megjelenést tükrözõ felhasználói felület megtervezését. Ez mit is jelent a gyakorlatban, kisérleti alanyok és kontrollcsoportok kaptak különféle sémákat majd tesztelték a fejlesztés különféle a fázisaiban az lévõ terméket. Ez egy új megközelités miszerint az alkalmazást a felhsználó köré építik és nem az adatbázismodellre. Ez így megleetõsen tudományosan hangzik de a gyakorlatban meglepõ, kézzelfogható apróságokat vettek figyelembe:

  • Álltalában balról jobbra nézelõdünk
  • Túl sok dolog van a képernyõkön
  • Ami tab-füleken vagy egyéb azonnal nem látható részen van az rejtve is marad
  • 1 maximum 2 klikkeléssel elérhetõ legyen a funkcionalitás
  • Le-fel még scrollozik a felhasználó de balra-jobbra már nem szeret

A használhatóság mellett a másik fõ cél hogy megvalósítsák az egységes SAP felhasználói felületet. Ez nemcsak a CRM de a jövõben az összes többi termékre is kiterjed majd ahogy jön az SAP GUI-t felváltó Netweaver Business Client-el.

Ezenkívül további igények is felmerültek konzulensek és bevezetõ partnerek részérõl hogy minél inkább részletekbemenõen konfigurálható legyen, a standard módosítása nélkül.

A feladat így már adott de az eredmény megszületett, ez a CRM WebClient felhasználói felület. Ez egy business role-orientált web alapú, végletekig customizálható felület. Itt minden kéznél van, érthetõ, zsargonoktól mentes. Kialakításában az u.n. L-alakot követi, baloldalt és fent található funkciók, navigáció és keresõelemek, míg a tartalomnak a képernyõ középsõ része ad helyet. Itt jelennek meg az alkalmazások, beviteli, szelekciós képernyõk, riportok, naptár, emailek és számos egyéb tartalom.

Business Roles vagy szerepkörök a kiindulási pontja a felületeknek. A tervezés vezérfonala az üzleti szerepkörök voltak. Az üzleti tevékenységi körök szerint olyan föbb szerepek lettek kialakítva mint

  • Analytics Professional
  • Marketing Professional
  • Sales Professional
  • Service Professional
  • Channel Manager
  • Partner Manager
  • Leasing Manager
  • E-Commerce Manager
  • InteractionCenter Agent

 

 

Ezek a szerepkörök határozzák meg a felhasználó számára megjelenõ tartalmakat, a szerepek a szervezeti felépítésben szervezeti egységekhez, pozíciókhoz vannak rendelve és minden ez alá tartozó felhasználó örökli ezeket megkönnyítve az adminisztrációt személycserék esetén.

Az egyes tartamak az üzleti tevékenységek szerint vannak csoportosítva, úgymint Account Management(accounts, contacts), Activities(appointments, tasks, visit plans), Sales Cycle(campaigns, leads, opportunities ), Reports(activity, lead, opportunity, customer, sales performance, product reportok)...stb. Ezek a tartalmak azok amihez az SAP GUI környezetben mint tranzakciókra gondolnánk.

Az igazán izgalmas újdonságok közé tartozik a képernyõk testreszabása. Ezzel a standard megváltoztatása nélkül lehet képernyõinkrõl például keresési mezõket eltávolítani vagy hozzáadni, alkalmazások beviteli képernyõjén mezõket elrejteni vagy újabbakkal bõvíteni a struktúrákt. Könnyûszerrel lehet átrendezni, bõvíteni, átnevezni táblázataink, szóval tényleg ránk van bízva miként is nézzen ki a felület.

A mostani verzióval már élvezhetünk olyan kényelmi szolgáltatásokat mint a jóöreg bevitelisegítség (F4-Help) vagy a hierarchikus fa-megjelenítési struktúrák amik igazán szemléletessé tesznek összetett dokumentumokat, szervezeti összefüggéseket.

A szerző, Simon Károly, CRM területen jártas tanácsadó, 2005 óta foglalkozik SAP-val.
CRM tanácsadóként a főbb területei: Marketing, Sales, Middleware, WebClient UI, ERP-CRM integráció és bázis adminisztráció + ABAP.
Az SAP Hungary Kft. tanácsadójaként résztvett hazai és nemzetközi CRM bevezetéseken, főként Ny. Európában és Magyarországon.

További cikkek a szerzőtől


Nincs hozzászólása.
A téma megvitatása a fórumon. (0 hozzászólás)