Hirdetés
 

WEB Channel – B2B webshop

PDF
Nyomtatás
A most következő cikkben bemutatjuk a SAP CRM B2B (Business to Business) megoldását, ami kifejezetten a partnereken keresztül történő webes értékesítést valósítja meg. Mivel sok cég üzleti modelljében szerepel az indirekt értékesítés, ezért az ezzel járó üzleti folyamatok kezelésére láthatunk most egy ajánlást.

Hogy is néz ki ez valójában az életben?
A példa kedvéért képzeljünk el egy anyacéget, amely jelen esetben az adott SAP felhasználónk, akinek a termékeit partnerek értékesítik. A napi üzletvitel alapján az egyes termékekre egy adott rendszerességgel (naponta, hetente, havonta) a partnercég felad egy rendelést. Ezt megteheti telefon, fax, levél formájában, ahol meghatározza a rendelés tételeit és mennyiségét. Az SAP B2B éppen ezt a folyamatot hivatott kiváltani, illetve webes alapokra helyezni.

Alapvetően egy JAVA alkalmazásról beszélünk, mely első ránézésre egyszerűnek tűnik, mivel az SAP nem egy kész web áruházat kínál fel számunkra, hanem egy sablont, mely funkcionalitásában és megjelenésében is személyre szabható, így alakítva ki a végleges formáját.

crmwc02.jpg

A webáruházban található funkciókat két nagy csoportba sorolhatjuk, melyek a következők:

  1. Termékkatalógus
  2. Tranzakciók kezelése

Termékkatalógus

A katalógusban megjelenő termékek logikailag csoportokba vannak rendezve, így alakítva ki azt a fa struktúrát, melynek a csomópontjain keresztül navigálva juthatunk el a végső termékekhez. Megjelenésében hasonlít a B2C webshophoz, annyi különbséggel, hogy itt fel van tüntetve az anyacég és a partner közötti szerződés is.
Alapvető rendeltetése a cég számára kiajánlott termékek listaszerű bemutatása és a csoportos árajánlat kérés vagy rendelés weben keresztül való támogatása.

A fontosabb funkciók közé sorolnám a termék rendelkezése állásának a vizsgálatát, illetve az összehasonlítást. Ha az anyacég már rendelkezik egy külső termékkatalógussal, akkor azok egyszerű konfigurációval integrálhatóak az oldalakra.

Tranzakciók

A rendszerben a következő objektumokat soroljuk a tranzakciók körébe:

  • Árajánlatok
  • Rendelések
  • Rendelés sablonok
  • Szerződések
  • Számlák
  • Jóváírások
  • Előlegek

Az ábrán látható részben tudjuk kilistázni a fenti objektumokat, majd a megjelenő találati listában kiválasztva a megfelelő elemet meg tudjuk tekinteni, vagy szerkeszteni.

crmwc03.jpg

A leggyakrabban használt tranzakciók az árajánlat kérés és a rendelés feladása, így most nézzünk is egy példát, hogyan is működnek ezek?

Rendelés feladása B2B webshopban

A webshop kezdő oldalán van a felső fejlécében kiválasztva a „új rendelés" menüpontot elénk tárul a következő képernyő:

crmwc03.jpg

A rendelés fejlécébe kerülnek a legfontosabb általános adatok, mint a referenciaszám, szállítási cím, típus és elvárt időpont. A tételek közé lehet felvenni a katalógusokban található termékeket vagy szolgáltatásokat.

crmwc03.jpg

Az egyes tételekhez külön-külön fel lehet venni más szállítási címeket, dátumokat vagy megjegyzéseket. A termék és a kívánt mennyiség kiválasztása után a rendszer automatikusan lekérdezi a back-end rendszerekből a rendelkezésre állást, majd figyelmeztető üzenetekkel tájékoztat a készletmennyiségről.

A tételsorok megfelelő kitöltését követően a rendszer kiszámolja az összértéket és a beállított adók függvényében megkapjuk a végösszeget.

A rendelés végeztével még egy képernyőn áttekinthetjük az egészet egységében és, ha minden megfelelőnek találunk, akkor a jóváhagyást követően egy üzenet tájékoztat minket, hogy elfogadták a rendelésünket. Ettől fogva bármikor visszalátogatunk a webshopba ez a bejegyzés visszakereshető és a státuszából tudhatjuk, hogy a feldolgozás éppen milyen fázisban van.

Az árajánlat kérésre nagyon hasonló koncepció vonatkozik, annyi különbséggel, hogy más státuszai vannak a folyamatnak.

Partner hierarchia

A B2B webshop főbb jellemzői közé sorolnám a partnereknél szervezeti felépítését, mint egy holdingban a leányvállalatok, vagy egy cégen belül a költséghelyek szerinti szétbontás. Ebből egyértelműen következik a jogos igény ezeknek a szakszerű kezelésére.

crmwc03.jpg

Az ábrán látható módon, a rendelést nem csak az anyacég nevében, hanem a partneri hierarchia bármely tagja számára feladhatjuk.

Szerződések

A másik sarkalatos tulajdonság a szerződések kezelése. Miért is fontos ez? Sok esetben a cégek előre megállapodnak egyes feltételekben, mint minimum rendelhető mennyiség, vagy rendszeres szállítás egyes termékcsomagokból. Ilyen esetekben kötnek egy keretszerződést, mely egy hosszabb időre szól, és a rendelésekben hivatkoznak az adott számú dokumentumra, mert természetesen nem csak egy szerződés lehet életben az üzletfelek között.

crmwc07.jpg

A szerződések tárolásának az előnyei között kiemelném, hogy sok esetben nagyon jól használhatók a rendelési sablonként, illetve mindig friss információkat kaphatunk a cégek közötti megállapodásról és nem követjük el azt a tipikus hibát, hogy a szerződés lejárta után rutinszerűen adjuk fel a rendeléseket.


Összefoglalás

Most láthattunk egy rövid bemutatást a B2B felhasználásáról és főbb részeiről, de azért mindenkiben felmerülhet a végső kérdés, hogy hol vannak ennek az alkalmazásnak az előnyei a hagyományos telefon vagy fax technológiák mellett?
Ha kiemelném a számomra legnyilvánvalóbbakat, akkor a 24 órás rendelkezésre állást, az elérhető termékek készletnyilvántartását, az online kalkulációt és a tranzakciók fázisának a nyomon követését emelném ki. Összehasonlítva más B2B áruházakkal nem mondanám, hogy az első helyen szerepelne nálam, de mivel 100%-osan támogatja a SAP integrációt, ezért kis átalakításokkal hatékony eszköz készíthető belőle.

 

Bartha Levente - A szerző az SAP Hungary Kft.-nél mint CRM tanácsadó több éve foglalkozik SAP-val, főbb szakterületei Enterprise Portal, CRM Sales, E-selling, PCUI, CRM2007 UI.
Manapság többnyire külföldi projekteken dolgozik, illetve itthon SAP közösséget szervez.

További cikkek a szerzőtől


Nincs hozzászólása.
A téma megvitatása a fórumon. (0 hozzászólás)